ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

Τί σημαίνει;

H Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (Α.Ο) είναι η ικανότητα του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (ΚΝΣ) να οργανώνει και να επεξεργάζεται τις αισθητικές πληροφορίες που μεταφέρονται στον εγκέφαλο μέσα από τα μάτια, το δέρμα, τα αυτιά, τους μύες, το στόμα, τη μύτη, τις αρθρώσεις κλπ. και να τις χρησιμοποιεί κατάλληλα για να παραγάγει κατάλληλες προσαρμοστικές αντιδράσεις του σώματος στο περιβάλλον. (Ayres, 1972).

Η θεωρία της Α.Ο αναπτύχθηκε την δεκαετία του 70 απο την εργοθεραπεύτρια A. JeanAyres, PHD. Σήμερα η θεωρία και η θεραπευτική παρέμβασητης Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης έχουν μελετηθεί, τεκμηριωθεί και εξελιχθει και είναι η πιο γνωστή και η πιο συχνά εφαρμοσμένη μέθοδος για παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες στην Ευρώπη και στην Αμερική.

Η μέθοδος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης εστιάζειστα αισθητηριακά συστήματα του ανθρώπου τα οποία είναι το γευστικό, το ακουστικό, το οσφρητικό, το απτικό, το αιθουσαίο και το ιδιοδεκτικό σύστημα με έμφαση κυρίως τη λειτουργία των τριών σωματοκεντρικών συστημάτων: το απτικό, το ιδιοδεκτικό και το αιθουσαίο.Όλα τα συστήματαοργανώνονται και συνεργάζονται μεταξύ τους προκειμένουνα γίνεται η κατάλληλη ερμηνεία των πληροφοριών και το παιδί να εμφανίζει «τυπική» και «λειτουργική» συμπεριφορά.

Τί σημαίνει δυσλειτουργία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης;

Κάποιες φορές συμβαίνει η επεξεργασία των ερεθισμάτων/πληροφοριών που εισέρχονται από τα αισθητηριακά συστήματα να μην γίνεται σωστά οδηγώντας σε  λάθος ερμηνεία των πληροφοριών. Αποτέλεσμα αυτής της δυσλειτουργίας είναι είτε η υπέρ- αντίδραση στα ερεθίσματα, είτε η  υπό- αντίδραση ενώ μπορεί να παρατηρηθούν και οι δύο αντιδράσεις όπου το παιδί εμφανίζει κάποιες απο τις παρακάτω συμπεριφορές :

  • Αναστατώνεται όταν το αγγίζουν χωρίς προειδοποίηση ή δείχνει γενική άρνηση στο άγγιγμα ή αναζητά έντονα τα αγγίγματα, τις αγκαλιές και την σωματική επαφή.
  • Δυσκολεύεταιί να ηρεμίσει μετά από κινητική δραστηριότητα και εμφανίζει υπερδιέγερση.
  • Δυσανασχετεί όταν λερώνεται με φαγητό, άμμο, οδοντόκρεμα, μπογιές και διαμαρτύρεται έντονα όταν το χτενίζουμε, κόβουμε νύχια , του βάζουμε αντιηλιακό κτλ.
  • Φοβάται και αποφεύγει την κίνηση (σκάλες, τρέξιμο κτλ.), αποφεύγει την παιδική χαρά και αναστατώνεται όταν τα πόδια του δεν αγγίζουν το έδαφος όπως π.χ στην κούνια.
  • Διασπάται εύκολα η προσοχή του και διατηρεί ελάχιστο χρόνο την συγκεντρωση του σε ένα παιχνίδι ή δραστηριότητα.
  • Ζαλίζεται πολύ εύκολα ,αποφεύγει την περιστροφή κλπ.
  • Φτωχή αντίληψη του χώρου, πέφτει και σκοντάφτει συχνά.
  • Του πέφτουν πράγματα απο τα χέρια ή χάνει συνέχεια τα πράγματά του.
  • Συχνά ξεχνά οδηγίες.
  • Δεν διατηρεί βλεμματική επαφή ή είναι πολύ μικρής διάρκειας.
  • Δεν ολοκληρώνει τις εργασίες ή τις δραστηριότητες που αρχίζει.
  • Εχει πολύ μικρή ανοχή στο στρες
  • Μπορεί να αναστατώνεται και να θυμώνει πολύ εύκολα και χωρίς να είναι πάντα σαφής η αιτία.
  • Είναι υπερκινητικό ή το  αντίθετο εμφανίζεται πολύ παθητικό και άτονο.
  • Εμφανίζει  Μαθησιακές Δυσκολίες (δυσκολίες στην ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά) ενώείναι έξυπνο.
  • Εχει  δυσκολίες στον προφορικό λόγο.

Δυσλειτουργία της  Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης μπορεί να εμφανίζεται σαν μεμονωμένη διαταραχή. Πάρα πολύ συχνά όμως εντοπίζεται σε παιδιά που έχουν διαγνωστεί με :

  • ΔιάχυτεςΑναπτυξιακές Διαταραχές.
  • Μαθησιακές δυσκολίες.
  • Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής.
  • Αναπτυξιακή Δυσπραξία.
  • Γενετικάσύνδρομα.
  • Εγκεφαλική παράλυση κ.α.

Κατά τη διάρκεια της θεραπείας με τη μέθοδο της Αισθητηριακής ολοκλήρωσηςο ειδικά εκπαιδευμένος θεραπευτής χρησιμοποιεί εξοπλισμόκαι θεραπευτικό υλικό που περιλαμβάνει μπάλες, στρώματα, κούνιες, υλικά απτικού ερεθισμού και γενικότερα, εξοπλισμό που στοχεύει σε όλα τα αισθητηριακά συστήματα και οι δραστηριότητες επιλέγονται με βάση τον εκάστοτε θεραπευτικό στόχο.